so Baby Don't Go ♥
jamais vu
HOME ABOUT BIASES AFFILIATES DASHBOARD FOLLOW






About;
Seventeen invaded my world. HALP!

“There's an opposite to déjà vu. They call it jamais vu. It's when you meet the same people or visit places, again and again, but each time is the first. Everybody is always a stranger. Nothing is ever familiar.”
Because every step in life contains its own mystery. Pick one number. :3

Naege Malhaebwa;
na na na na BATMAN~

URL blog not email. Put ur link correctly
Exchange links open!!
I also do click ads back, if u click mine first


My VIPs;
awesome people


Jasamu Dikenang Wahai Wira Bangsa.
Friday, March 15, 2013 | 0 Comments


Assalamualaikum, lamanya tak blogging dalam  bahasa Melayu. Hari ni aku nak tulis dalam BM je. Kenapa?? Kenapa sebelum2 ni selalu pkai BI?

Sebab bukan orang Melayu je yang boleh jumpa blog ni, orang luar pun boleh. Lagipun, bahasa kan jiwa bangsa. Identiti kita, kita sendiri lah yang kena jaga.

Baru-baru ni heboh Lahad Datu dimasuki penceroboh, tapi kenapa sekarang baru bising? Sebab penceroboh-penceroboh bangsat itu mula mengganas, mahukan Sabah. Mahu menuntut hak Kesultanan Sulu mereka yang sudah lama hilang sebenarnya.

Persoalannya, adakah benar Sabah itu hak mereka? Benar, tapi itu dulu. Semasa Kesultanan Sulu masih berkuasa. Tetapi apabila mereka dijajah, secara automatik Sabah pada waktu itu menjadi hak penjajah. Kemudian penjajah2 itu memberikan hak itu kepada Tanah Melayu lalu tertubuhlah Malaysia.

 Ada ber macam-macam khabar angin mengatakan ini semua angkara pihak Kerajaan yang mahu memancing undi sebelum PRU kali ni, ada juga yang menyebarkan berita bahawa Anwar yang bertanggungjawab melakukannya.

Pendapat saya tidak memilih satu pihak sahaja tetapi anda boleh tentukan sendiri.

Kita fikirkan sedikit, jika Anwar yang lakukan perkara ini, bukankah dia yang bodoh. Kerana ini hanya memberi impak negatif terhadap diri dia sendiri.

Jadi di mana impak positif itu terjadi? Sudah tentulah di pihak kerajaan. Wajah siapa yang kita lihat setiap hari di Buletin Utama TV3, kenapa pasangan itu sahaja yang muncul? Terus terang saya katakan, saya memang tidak menonton berita di TV, kerana itu semua tipu. Sudah ditapis berita-beritanya. Sejak kejadian di Lahad Datu berlaku barulah saya mula menonton kerana ingin tahu perkembangan terkini. Tetapi, sakitnya mata, sakitnya hati apabila wajah orang lain pula yang muncul.
Bermacam-macam iklan yang memaparkan muka dia, saya menjadi benci.

Pelikkan, bagaimana orang-orang asing di Sabah ada IC biru sendiri, sedangkan mereka orang luar. Jika di Sabah, bukan di Lahad Datu saja mereka berkampung. Boleh dikatakan hampir di setiap pekan di Sabah itu ramai warga-warga asingnya, bekerja mencari duit, menjadi pemilik perusahaan. Sedangkan penduduk Sabah sendiri tidak mempunyai peluang itu.

Mereka bilang, pantai di Sabah itu sejauh 1200km, kenapa tidak dari dulu dijaga daripada dimasuki oleh orang asing sewenang-wenangnya. Wah, mudah betul mereka ulang-alik masuk ke Sabah dengan mudah. Alasan yang paling senang digunakan, mereka mahi melawat saudara-mara di Sabah.

Hebat sekali, bagaimana pula saudara mara itu boleh menetap dan beranak-pinak di bumi orang lain.

Cerita ini bermula sejak zaman Mahathir lagi, waktu itu PRU juga. Kenapa setiap PRU perlu melakukan perkara bukan2 untuk mendapatkan lebih undi? Kotor betul politik di Malaysia ini. Ini saya setuju.

Pihak kerajaan mahu menjatuhkan Parti Bersatu Sabah (PBS) pada masa itu, perkara ini berlaku pada tahun 1990-an. Untung betul saya berjumpa dengan seseorang yang pada waktu itu menyaksikan perkara ini terjadi di de[an mata beliau sendiri.

Bukan sedikit IC yang diberi, hampir setengah juta. Patutlah senang sahaja mereka keluar masuk di Malaysia.

"Waktu tu saya ditugaskan di Sabah untuk menjaga nama2 pangundi, saya rasa pelik sekali bila nama-nama asing yng mengundi. Apabila ditanya, mereka mengaku diberi IC percuma oleh BN supaya digunakan untuk mengundi. Saya rasa begitu marah sekali apabila diberitahu tantang berita itu sehinggakan saya bangun dan bising kepada pihak atas di situ mengatakan saya tidak mahu jaga pusat undi ini. Ini betul-betul politik kotor!"
-cerita daripada Puan S.

Lihatlah, sekarang. Apa telah jadi kepada askar-askar kita yang telah dibunuh kejam. Bagaimana dengan masa depan anak-anak mereka, keluarga mereka? Akan ter-bela-kah oleh kerajaan. Mungkin ya, mungkin tidak.

Saya bangga dengan keberanian wira-wira negara kita. Cuma terkilan sedikit kerana tindakan besar-besaran lambat diambil kerana mereka dihantar secara sedikit. Tidak mahu heboh, katanya.

Al-Fatihah untuk para pejuang syahid yang tumpas. Semoga semua saudara-saudara dan rakan-rakan saya selamat di neger di bawah bayu itu.

Satu perkara lagi, saya juga berasal dari Sabah, dilahirkan di sana. Saya bangga dengan budaya san warisan saya, saya yang perlu jaga semua khazanah ini.

Wassalam.

Labels: ,